شهدای شهر رهنان

پایگاه اطلاع رسانی شهدای شهر رهنان

شهدای شهر رهنان

پایگاه اطلاع رسانی شهدای شهر رهنان

شهدای شهر رهنان

پایگاه اطلاع رسانی شهدای شهر رهنان
ایمیل : Shahidan.Rehnan@gmail.com

جستجو
ویژه ها
سرلشکر پاسدار شهید محمدرضا زاهدی

سردار شهید سید اکبر اعتصامی

سردار شهید محمد زاهدی

سردار شهید یدالله تقی یار

آخرین نظرات

شهید مرتضی شریفی
نام پدر: علی شهید مرتضی شریفی
تاریخ تولد: 1336
محل تولد: رهنان
شغل: روحانی
تاریخ شهادت: 56/10/19
محل شهادت: قم - صفائیه (به دست ساواک)
زیارتگاه: تخت فولاد اصفهان - تکیه سادات


زندگینامه:
اولین شهید شهر رهنان، روحانى مجاهد، مرتضى شریفى رهنانى بود. در سال 1336 در رهنان اصفهان متولد شد. 13 سال بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد. در دوران دبیرستان با روند انقلاب و فریاد مظلومانه روحانیت مبارز آشنا شد و عشق به امام خمینی سرتاسر وجودش را گرفت و اقدام به پخش نوار و اعلامیه بر علیه رژیم پهلوی نمود. پس از اخذ دیپلم فنی از هنرستان « بدیع زادگان » اصفهان، از آنجا که حاضر به انجام خدمت سربازی زیر پرچم ظلم پهلوی نبود، و با توجه به عشق و علاقه ای که به اسلام و روحانیت در دل داشت، درردیف سربازان حضرت حجت (عج) قرار گرفته و به شهر مذهبی قم عزیمت نمود.


اوائل آبان 56 مقارن به چهلم شهید حاج سید مصطفی خمینی بود که مرتضی از قم به شاهین شهر رفت و در برگزاری تاسوعا و عاشورای آن سال نقش عمده ای داشت. در آن مراسم بود که فریاد «درود بر خمینی» سر داد که محافظه کاران محتاط، از ترس با دست جلوی دهانش را گرفتند و از مسجد بیرونش کردند. مرتضی دوباره به قم بازگشت و این بار مصادف بود با اهانت روزنامه اطلاعات به حضرت امام (ره) که خشم همه را برانگیخت و ماجرای خونین 19 دیماه 56 قم را در پی داشت. مرتضی هم همچون سایر مردم غیور اسلامی از این اهانت و گستاخی به خشم آمد و در راهپیمایی ها و مراسم های روزهای 17 ، 18 و 19 دیماه شرکت فعالی داشت. اما در روز 19 دیماه 56 تیری به سر مرتضی این سرباز جان بر کف خمینی (ره) اصابت نمود و مردم او را روی دست با فریاد «لا اله الا الله» به بیمارستان رساندند. در آنجا بود که مرتضی با تمام رمقی که در بدن داشت، فریاد زد : درود بر خمینی. که ناگهان یکی از مأموران و دژخیمان پهلوی که در بالای سر مرتضی بود رذیلانه با تمام قدرتی که داشت با ضربات باتومش به محل اصابت گلوله به سر مرتضی کوبید. زخم سر مرتضی دهان گشود و دچار خونریزی مغزی شد. آری، او رفت در حالیکه آخرین حرفی که به دهان داشت نام مقدس خمینی بود.

وقتی خبر شهادت مرتضی به مادرش رسید گفت : الحمدالله فرزندم از شجاعت علی اکبر حسین (علیه السلام) درس گرفته و در راه دین کشته شد و به دست عمال کثیف پهلوی دچار نشد. از آن سو امام راحل در پیامی به مناسبت 19 دی می فرماید : ملتی که مادران و خواهران شیر دلش افتخار به مرگ جوانان برومندشان می کنند، که در صف شهدا هستند، پیروز است.
آیت الله یزدى در سخنرانى پس از شهادت او در منزل آیت الله العظمى گلپایگانى گفت: «شهید شریفى یکى از شهداى ما در فاجعه اخیر بود که وصیت نامه خود را نوشته بود و با قاطعیت تمام وارد صحنه نبرد شد و سرانجام شهید گردید.»


جلوه هایی از شهید:
او جوانی شجاع و با شهامت بود که این خصوصیت از زمان کودکی در رفتارش مشاهده می گردید. در دوران جوانی و دبیرستان به خصوص بعد از شهادت حاج مصطفی خمینی فرزند برومند امام از برنامه های رژیم بی پروا انتقاد می نمود.


پیام شهید:

در آخرین لحظات زندگی که دوستانش از او می پرسیدند برایت چه می توانیم بکنیم؟ پاسخ می دهد برای من هیچ! به دنبال مسئولیت خود بروید و وظیفه ی خود را در راه اجرای فرمان امام انجام دهید. در مورد خدمت زیر پرچم می گفت: من به رژیم طاغوت خدمت نمی کنم.


گلبرگ های خاطره:
جهت کسب معارف اسلامی به حوزه ی علمیه ی قم رفت. پس از 5 ماه در هنگام تاسوعای حسینی به اصفهان آمد و با تهیه ی شعارهای کوبنده و انقلابی، هدایت دسته های سینه زنی در شاهین شهر اصفهان را به عهده گرفت. در مسجد شهر در جمع عزاداران با وجود حضور مأمورین نظامی پس از گفتن چند یا حسین، یا شهید، فریاد برآورد: «بگویید درود بر خمینی» در این موقع افراد سازشکار فوراً جلوی دهان وی را گرفتند.


خاطره ی دیگر به نقل از خانواده ی شهید شریفی مربوط به موقع گرفتن جنازه ی ایشان است، که ساواک از بیمارستان قم به پزشکی قانونی تهران منتقل نموده بود. پس از پرسش های زیادی که از ما نمودند اصرار داشتند جنازه ی او را در بهشت زهرای تهران، آن هم به صورت مخفیانه دفن کنیم. به مأمورساواک گفتم اگر به حکم روز است هر چه می خواهید انجام دهید، ولی ما می خواهیم او را به اصفهان انتقال دهیم، آن ها با دریافت 27000 ریال پول گلوله و 8000 ریال هزینه ی آمبولانس و با تعویض 3 آمبولانس جنازه را به اصفهان انتقال دادند، به علت اینکه مبادا در قم و اصفهان شناسایی گردد و مجدداً تظاهرات شود و همچنین موانع زیادی هنگام تشییع جنازه و مراسم ختم شهید ایجاد نمودند.


روایت برادران شهید از زندگی و شهادت ایشان :


دریافت
مدت زمان: 5 دقیقه 10 ثانیه

قاب عشق؛ روایتی از زندگی شهید مرتضی شریفی :


دریافت
مدت زمان: 7 دقیقه 35 ثانیه


تصاویر شهید:

شهید مرتضی شریفی

شهید مرتضی شریفی

شهید مرتضی شریفی

شهید مرتضی شریفی

پوستر شهید :

شهید مرتضی شریفی


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی